تازه ها:
نمایندگی خودرو تشویر
پنجشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۹,Jul 02 2020

آرشیو

یادداشت

 مجلس تلاش ویژه‌ای درباره معیشت طبقات ضعیف خواهد داشت/ پیام رهبر انقلاب نقشه راه ماست
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی
مجلس تلاش ویژه‌ای درباره معیشت طبقات ضعیف خواهد داشت/...
 به نام ملت به کام سوداگران
اسماعیل نعمت اللهی:
به نام ملت به کام سوداگران

آرشیو

پا پیـــچ

تعطیلی 34 روزه شورای شهر آباده
عدم برگزاری جلسات شورا در حساس ترین موقعیت
تعطیلی 34 روزه شورای شهر آباده

این افراد در معرض کمبود ویتامین D هستند

تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۷:۱۴:۱۸
کد مطلب: 3071

یک کارشناس تغذیه گفت: ویتامین D یکی از ویتامین‌های لازم برای بدن است، این ویتامین از ویتامین‌های محلول در چربی محسوب می‌شود و به استحکام استخوان‌ها از طریق کنترل تعادل کلسیم و فسفر کمک می‌کند.

خبرگزاری ایسنا: «سعیده حاجی‌نجف» اظهار کرد: کمبود ویتامین D به کمبود کلسیم در بدن نیز منجر می‌شود. هم‌چنین کمبود ویتامین D معمولاً موجب بروز پوکی‌استخوان در سنین سالمندی می‌شود. ویتامین D به‌عنوان ویتامین آفتاب شناخته شده و در تماس معمولی با نور خورشید، ویتامین D مورد نیاز برای بدن با استفاده از اشعه‌ی ماوراءبنفش خورشید و کلسترول موجود در پوست ساخته می‌شود.

وی با اشاره به منابع ویتامین D خاطرنشان کرد: بدن از طریق نور خورشید، مقدار کافی ویتامین D را دریافت می‌کند ولی باید توجه داشت برخی عوامل مانند نوع لباس، گرد و غبار، شیشه پنجره‌ها، هوای ابری، هوای آلوده و کرم‌های ضدآفتاب می‌توانند مانع رسیدن اشعه ماوراءبنفش به بدن و ساخته شدن ویتامین D مورد نیاز برای فرد شوند

این کارشناس تغذیه اظهار کرد: در صورتی‌که دست‌ها و صورت به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه و ۲ تا ۳ روز در هفته در معرض مستقیم نور آفتاب قرار گیرد، ویتامین D مورد نیاز بدن تأمین می‌شود اما برای جلوگیری و اجتناب از عوارض زیان‌بار نور خورشید به خصوص در تابستان، بهتر است از قرار گرفتن در معرض نور خورشید در ساعت‌های نزدیک ظهر یعنی از ۱۱ صبح تا ۶ عصر اجتناب کنید.

حاجی‌نجف ادامه داد: افراد تیره‌پوست در مقایسه با کسانی که پوست روشن دارند، ویتامین D کمتری دریافت می‌کنند، همچنین افراد شب‌کار و کسانی که شب‌ها بیدارند و روزها می‌خوابند و کسانی که در آب و هوای سرد زندگی می‌کنند بیشتر در معرض خطر کمبود ویتامین D قرار دارند.

وی با اشاره به منابع غذایی دارای ویتامین D گفت: روغن کبد ماهی، ماهی‌های چرب مانند ماهی آزاد، ماهی کپور، قزل‌آلا و ساردین از منابع غذایی حاوی ویتامین D هستند.

این کارشناس تغذیه خاطرنشان کرد: با مصرف شیر غنی‌سازی شده با ویتامین D که در فروشگاه‌ها در دسترس است، نیز بخشی از ویتامین D مورد نیاز تأمین می‌شود.

حاجی‌نجف خاطرنشان کرد: ویتامین D موجود در شیر مادر برای تأمین نیاز شیرخوار وی کافی نیست، از همین‌رو لازم است این ویتامین به‌صورت تغذیه شیرخوار با قطره Aو D یا مولتی‌ویتامین از روز سوم تا پنجم پس از تولد تا پایان ۲ سالگی تأمین شود.

 

نام:
ایمیل:
نظر شما:
 
نظرات بینندگان
test