کل 103 امروز 0
1

درب بسته؛ ماحصل جهانی شدن کاروان‌سرای ایزدخواست

  • کد خبر : 951
  • ۰۳ تیر ۱۴۰۳ - ۸:۳۸
درب بسته؛ ماحصل جهانی شدن کاروان‌سرای ایزدخواست
 کاروان‌سرای ایزدخواست، تنها کاروان‌سرایی بود که در استان فارس در یونسکو ثبت شود و این اتفاق فرصتی بود برای تبدیل شدن به یک قطب گردشگری در استان فارس، اما متاسفانه چندین ماه است که درب این کاروان‌سرا بسته است.

به گزارش آباده‌نما، در سال گذشته ۵۴ کاروانسرای ایرانی از میان صد‌ها کاروانسرا در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت، در استان فارس تنها یک کاروانسرا در این فهرست قرار دارد که مربوط به کاروانسرای شاه عباسی در دیار کهن و تمدن ایزدخواست است که به فهرست میراث یونسکو پیوست.پس از ثبت این کاروانسرا در یونسکو انتظار می‌رفت این مکان با توسعه، رسیدگی، توجه بیش از قبل به قطب گردشگری شمال فارس تبدیل شود و یکی از جاذبه‌های گردشگری استان فارس شود.

این فرصت گرانبها در اختیار هر شهرستانی قرار نمی‌گیرد، اما برخی مسئولین ما نشان داده‌اند که در زمینه فرصت‌سوزی دستی بر آتش دارند و این بار نیز شاهد آن بودیم. درب کاروان‌سرای ایزدخواست ماه‌ها است که بسته است و درون آن به جای طراوت و تازگی پر است از خاروخاشاک و بهم‌ریختگی.

با افتتاح آزادراه اصفهان شیراز و کاهش شدید مسافر در این منطقه، انتظار میرفت کاروان‌سرای ایزدخواست مخصوصا در ایام نوروز یکی از مکان‌های جذب مسافر به این منطقه باشد اما متاسفانه تعداد اندک توریست‌ها و مسافرین نیز با درب بسته مواجه می‌شدند. در استان‌های اصفهان و یزد تعداد بیشتری از کاروان‌سراها به ثبت یونسکو رسیده‌اند و با یک جستجو درمی‌یابیم این دو استان از ظرفیت این کاروان‌سراها به خوبی برای جذب گردشگر استفاده می‌کنند اما متاسفانه استان فارس از این فرصت و تنها کاروانسرای ثبت شده هیچ استفاده‌ای تا به اکنون نبرده است.

لازم به ذکر است چندی پیش در هفته صنایع دستی معاون وزیر و مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس به شهرستان آباده سفر کردند اما هیچ بازدیدی از این مکان نداشت که همین امر اعتراض امام جمعه ایزدخواست را به همراه داشت. امام جمعه ایزدخواست در خطبه‌های نماز جمعه گذشته گفت: شایسته نبود در سفر معاون صنایع دستی وزیر به آباده، به ایزدخواست کم توجهی شود حداقل یک فرصت کوتاهی هم به این شهر اختصاص داده میشد، در صورتی که بنده قبلا از مدیر کل قول سفر را گرفته بودم اما متاسفانه خبری نشد.

لینک کوتاه : https://abadehnama.ir/?p=951

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.